Signaleren van alcoholproblemen

Het kan behoorlijk lastig zijn om alcoholgebruik bij een jongere te signaleren.

Oordeel niet te snel

Want de signalen kunnen ook op iets anders wijzen. Rode ogen kunnen bijvoorbeeld ook door hooikoorts komen. Gebruik ter ondersteuning de stappen uit het signaleringsproces:

Stap 1 Waarnemen - Er valt wat op aan de leerling. Hij/zij vertoont gedrag wat anders is.

Stap 2 Herkennen - Het gedrag dat de leerling vertoont is niet normaal.

Stap 3 Interpreteren - Misschien heeft het iets te maken met alcohol of met drugs? Of iets anders?

Stap 4 Toetsen - Vraag het na bij collega's. Zijn zij iets opgevallen? En zien zij dit ook?

Stap 5 Het gesprek voeren - Ga het gesprek aan met de leerling

Stap 6 Analyseren - Wat is er precies aan de hand? Is er een probleem? En zo ja, voor wie?

Signalen herkennen

Via de onderstaande links kunt u voor alcohol meer informatie vinden over de lichamelijke en psychische signalen. Ook is er een overzicht gemaakt met signalen die kunnen duiden op problematisch alcoholgebruik.

  • Duf

  • Adem geurt naar alcohol

  • Wijde pupillen

  • Opgezwollen rood gelaat

  • Spraakstoornissen

  • Motorische stoornissen

  • Transpiratie

  • Braken

  • Trillende handen

  • Zweetaanvallen

  • Schaaf- en brandwonden

  • Sneller moe zijn

  • Slechte verzorging

  • Euforie of depressieve stemming

  • Elagvaardig en luidruchtig, meer durven

  • Verlegenheid verdwijnt

  • Lichte stoornissen in oordeel en kritiek

  • Snel te ontroeren, snel sentimenteel

  • Agressief, seksueel ontremd

  • Onrust

  • Angst

  • Geheugenstoornissen

  • Motiveren eigen drankgebruik

  • Bagatelliseren van het gebruik en de gevolgen

  • Sneller prikkelbaar

  • Verlies concentratievermogen

Signalen die kunnen duiden op problematisch alcoholgebruik:

  • Verzuim van school

  • Afwezigheid tijdens de les

  • Ongelukjes en ongevallen

  • Verstoorde relaties met leerkrachten en medeleerlingen

  • Agressief gedrag

  • Vaak drank kopen

  • Vinden van lege blikjes/flessen

​​​​​​​