Componence Asset List

29 december 2021

Gaming+%281%29.jpg

Door het coronavirus is de schermtijd van de kinderen (en volwassenen) bij veel gezinnen enorm opgelopen. Gelukkig kan gamen ook positieve effecten hebben op de sociale ontwikkeling van een kind.

Onderzoek toont aan dat kinderen vooral geïnteresseerd zijn in games waar je met elkaar of tegen elkaar speelt zegt psycholoog en journalist Deirdre Enthoven. Games waar sociale interactie nodig is lijken dus veel populairder te zijn dan ‘single player’ games. Kinderen kunnen veel leren van games waar sociale interactie nodig is.

Bij games waar je veel moet samenwerken leert een kind bijvoorbeeld hoe effectief gecommuniceerd wordt. Kinderen leren bijvoorbeeld ook hoe je moet omgaan met winnen verliezen. Volgens Enthoven is gamen een positieve stimulans om dit soort vaardigheden te leren. Onderzoek van Geert Verheijen van de Radboud Universiteit laat ongeveer hetzelfde zien. In zijn onderzoek laat hij ook zien dat kinderen die tegen elkaar een game spelen een hechtere band kregen. Ondanks het competitieve element gaven de kinderen elkaar complimenten of adviezen wat hun vriendschap versterkte.

Voor kinderen die normaalgesproken verlegen zijn kan gamen ook een hulpmiddel zijn om in contact te komen met leeftijdsgenoten. Contact maken via een game is laagdrempelig. Er is direct een gemeenschappelijke interesse, namelijk het spel vertelt van Enthoven. Uiteraard kan online contact het offline contact niet vervangen. Bepaalde non-verbale communicatie vindt tijdens het gamen bijvoorbeeld niet of nauwelijks plaats. Maar de sociale vaardigheden die kinderen tijdens hun online game leren kunnen zij vervolgens ook in de offline wereld toepassen.

Enthoven geeft aan dat ouders zich vaak blindstaren op schermtijd. Zij zien liever hun kinderen buiten voetballen dan al die uren achter een scherm zitten. Toch geeft Enthoven het advies om die schermtijd een beetje los te laten. Door de lockdown is dit een zeer effectieve methode om toch nog contact te houden met leeftijdsgenoten. Uiteraard is moderatie belangrijk en moet je in de gaten houden dat een game niet langzaam een verslaving wordt.

Problematisch gamen is bij ongeveer 2% van de kinderen aan de orde. Wanneer iets problematisch is hangt volledig af van de balans die er is met andere aspecten in het leven. Slaapt een kind voldoende, doet hij ook zijn best op school, heeft hij of zij hobby’s naast het gamen en heeft hij of zij werk of andere vrijetijdsbesteding. Als er voldoende balans is kan een kind verzot zijn van een game maar hoeft dit niet direct problematisch te zijn. Als je hier vragen over hebt kan je altijd contact opnemen met ons via de mail of telefoon.

Verdiep je eens in de spellen die je kind speelt. Wat vindt je zoon of dochter zo leuk aan het spel? Vraag eens uit wat de rol is van je kind in het spel. Heeft hij of zij een leidinggevende rol of niet? Veel ouders geven aan dat het goed werkt om interesse te tonen in het spel. Als je meer weet van het spel kan je er veel beter afspraken over maken.  

Klik hier voor het originele artikel