Go to top
Sla inhoud over

Afspraken maken

De meeste tips over afspraken maken liggen voor de hand, maar het is de kunst om als ouders consequent te blijven. Zeker wanneer u hun geliefde hobby probeert in te perken zult u redelijk wat weerstand krijgen. Probeer daarom samen tot afspraken te komen.

 

Praktische afspraken

Spreek met uw zoon of dochter tijden en tijdstippen af over games en online zijn. Bijvoorbeeld niet langer dan 2 uur schermtijd per dag, eerst huiswerk maken en daarna pas gamen, 1 uur voor het slapen gaan geen beeldscherm meer, enzovoort. Als uw kind meedoet aan (online) games die met geld of ruilgoederen werken, maak hier dan goede afspraken over en houd het bestedingspatroon van uw tiener in de gaten.

 

Tips

Beperk het beelscherm gebruik in de avonduren. Het schermlicht van o.a. computers, laptops, tablets en smartphones werkt ongunstig op de melatonine aanmaak, waardoor slaapproblemen kunnen ontstaan. Tieners kunnen sowieso al slaapproblemen hebben, omdat hun slaapritme naar achteren schuift gaan ze later naar bed en zijn ze er ’s ochtends niet uit te krijgen. De hele avond achter een beeldscherm zitten versterkt dit effect.

Ga bij overtreding van de regels niet in discussie. Regels zijn regels. En tieners zijn heel handig in het verkopen van smoesjes. Laat u dus niet verleiden tot een discussie. Vergeet ook niet om zelf het goede voorbeeld te geven.

 

Hulp nodig?

Breekt bij u thuis alsnog de oorlog uit of maakt u zich (ernstig) zorgen over uw zoon of dochter? Neem dan contact met ons op via preventie@youz.nl of door te bellen naar 088-358 0960. Wij kunnen een luisterend oor bieden en advies geven waar nodig.

Uw kind en gamen

Wat moet u weten over gamen? Hoe pakken andere ouders dit aan? Op uwkindengamen.nl vind u informatie, tips en verhalen van andere ouders over gamen.

> Lees meer