Go to top
Sla inhoud over

Gamen is meer dan online spelen

1 juli 2019

In 2018 is er aandacht besteed aan Battlefield V. Dit spel is zo ontwikkeld en vormgegeven dat het gamers laat zien wat de Tweede wereldoorlog met de stad Rotterdam heeft gedaan. Er is zelfs een stichting die overweegt om het spel in te zetten als geschiedenisles. Er komen steeds meer vormen van gamen bij, met als doel om mensen te informeren, bewustwording te creëren, informatie te geven en nog veel meer.

Over het algemeen is de succesformule van gamen dat er een competitie-element in zit, je kunt beloningen krijgen en samen met vrienden spelen. Deze drie factoren kunnen ook in het dagelijks leven worden toegepast en worden ook wel gamification genoemd. Hieronder zijn een drietal voorbeelden uitgelicht.

Nepnieuws is iets wat steeds vaker voor komt. Mensen worden hier veelal voor gewaarschuwd en social media kanalen doen hun best de berichten te onderscheppen. Om de bewustwording van dit soort nep berichten te vergroten, is er een spel ontwikkeld genaamd 'Slecht nieuws'. Op https://www.slechtnieuws.nl kan je in de huid kruipen van een nepnieuws-schrijver. Het laat op een interactieve manier zien hoe berichten worden bedacht en waarom het zoveel aandacht trekt.

Ook bij sporten wordt vaak gamification toegepast. Met behulp van apps worden de gebruikers gestimuleerd om te gaan sporten. Door te bewegen krijgen ze beloningen en kunnen ze het inzichtelijk maken voor hun vrienden en/of familie. Hierdoor gaan ze de uitdaging aan om punten te verdienen en zich te onderscheiden van de volgers.

Een heel ander voorbeeld is een project in Stockholm. De bedenkers wilde op een creatieve manier mensen stimuleren om vaker de trap te nemen. Door de treden interactief te maken, werd de trap uiteindelijk ook vaker gekozen dan de roltrap. Zie video:

Kortom: gamen is niet iets wat alleen kinderen en jongeren doen op hun slaapkamer. Check je gamegedrag door HIER te klikken!