Go to top
Sla inhoud over

Schermtijd

Beeldschermen zijn niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Ondanks dat is het belangrijk dat jongeren een goede balans hebben in de dagelijkse bezigheden. Schermtijd gaat vaak ten koste van bewegen en slaap, waardoor er gezondheidsproblemen kunnen optreden op zowel korte als lange termijn.

Advies schermtijd

De onderstaande richtlijnen is een advies. Minder of geen tijd spenderen aan beeldschermen, is altijd beter. Daarnaast is het advies om minimaal 1 uur voor het slapen geen schermen meer te gebruiken. Het blauwe licht dat voornamelijk door LED-technologie wordt veroorzaakt, verstoort de biologische klok. Hierdoor kan de slaap verstoort worden.

Tot en met 1 jaar - geen beeldschermtijd.

2 t/m 4 jaar  - maximaal 1 uur verspreid over de dag.

4 tot 6 jaar - 10 a 15 minuten per keer tot maximaal 1 uur per dag.

6 tot 8 jaar - maximaal 30 minuten per keer tot maximaal 1 uur per dag.

8 tot 10 - maximaal 1 a 1,5 uur per dag.

10 tot 12 jaar - maximaal 2 uur per dag.

12 jaar en ouder - maximaal 3 uur per dag.

Het is belangrijk om na 20 a 30 minuten beeldschermtijd ontspannen te kijken. Door de verschillende schermen moeten de ogen veel focussen. Met name de computer, tablet en smartphone, omdat die op een kortere afstand staan dan een televisie. 

Mocht u op zoek zijn naar praktische tips over gamen en social media? Kijk dan bij onze 'Tips voor ouders'

Bron: Guidelines on physical activity, sedentary behaviour and sleep for children under 5 years of age (World Health Organization. (‎2019)‎) & Mediaopvoeding.nl