Go to top
Sla inhoud over

Risico's gamen en internet

Wat zijn de risico's van gamen en internet?

Dwangmatig gebruik 

Als iemand zo vaak en lang achter de computer zit dat de sociale contacten en dagelijkse activiteiten als eten, slapen of naar school gaan eronder lijden, dan spreekt men over een dwangmatige gebruiker.

Sommige mensen hebben het idee dat zij alleen online worden gewaardeerd door anderen en echt goed contact hebben met mensen.

Rusteloos, geïrriteerd

  • 25 procent van de gebruikers gaat regelmatig langer door met internetten dan ze aanvankelijk van plan waren 
  • 7 procent heeft wel eens geprobeerd om minder online te zijn maar dit is niet gelukt.
  • 7 procent zegt wel eens rusteloos, geïrriteerd of depressief te voelen wanneer ze niet kunnen internetten.
  • 10 procent gaat soms liever internetten dan tijd door te brengen met anderen
  • 8 procent krijgt weleens te horen dat ze minder zouden moeten internetten

Bron: Onderzoek IVO

Schoolprestaties

Lang gamen en internetten en tot laat in de nacht doorgaan zijn over het algemeen niet goed voor de schoolprestaties. Het kan ertoe leiden dat schoolprestaties achteruit gaan. Huiswerk is niet meer belangrijk en kan steeds meer achter raken bij de rest van de klasgenoten.
 

Chatten (Messenger, Whatsapp en Google Talk)

Het gebruik van chatdiensten is zeer populair onder jongeren. Chatten blijkt vooral bij meisjes samen te hangen met het ontstaan van een internetverslaving. Dit is meer dan bij andere internetfuncties zoals downloaden, surfen en mailen.
Meer dan andere internetfuncties, zoals downloaden, surfen en mailen.
 

Videogames

Jongeren kunnen ook compleet 'verslaafd' raken aan games: sommige kinderen spelen meer dan 70 uur per week. Deskundigen zeggen dat vooral pubers vastbaar zijn voor een verslaving aan videogamens, omdat ze in een game controle hebben over wat er gebeurt. Hierdoor krijgen ze een extra gevoel van zelfvertrouwen, iets wat jongeren in deze periode minder kunnen hebben.
 

Geweld

Een ander probleem van gameverslaving is dat je geconfronteerd wordt met extreem geweld. Uit een onderzoek onder 81 games van de Harvard Universiteit, blijkt dat 98% van de games geweld bevat en dit geweld neemt 37% van de tijd in beslag. Je grenzen en mening over geweld kan hierdoor vervagen of opschuiven. Geweld wordt steeds meer als "normaal" gezien.

Wilt u weten hoe het zit met uw eigen game/internet gedrag?

Doe dan de zelftest